Welke kleding neem je mee op een reis naar Lapland?

Mijn vrouw en ik zijn van plan om in januari voor 8 dagen naar Lapland te gaan.
We willen daar graag het noorderlicht zien en wat excursies doen. We zijn ons nog aan het oriënteren en hebben dus nog niets concreets op het oog.
Omdat we geheel geen ervaring hebben met de winterse omstandigheden daar ontstaat de vraag welke kleding we zelf mee moeten nemen en welke kleding daar voornamelijk ook al bij de excursies is inbegrepen ?

Het zou immers zonde zijn om voor 8 dagen een heel skipak te kopen terwijl je het daar ter plekke gewoon uitgereikt krijgt.
Vandaar de hoop dat jullie daar vanuit jullie ervaring wat over kunnen vertellen.

ronron1212
2 weken geleden
Hoezo een skipak uit gerijkt krijgt je moet er naar toe en weer terug en het is daar steen koud.
ronron1212
2 weken geleden
Daarnaast hoezo een skipak ga je daar skiën?
fremar
2 weken geleden
https://www.nordic.be/kledij-winter/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 weken geleden
@ronron
Of dat nodig is, is nou net onderdeel van de vraag. Ik neem aan dat je toch wel iets nodig hebt om je warm te houden. Een skipak klinkt dan logisch. Maar ik weet het ook niet. Vandaar ook de vraag.
ronron1212
2 weken geleden
Ik zou er niet vanuit gaan dat er iets wordt uitgereikt. Ik zou gewoon normale warme kleren kopen dik en stevig geen skipak.
AnnBoo8146
een week geleden
Mogelijk moet je eerst op zoek naar de reisorganisatie, met wie je de reis wilt maken. Een voorbeeld is Voigt Travel. (https://www.lapland.nl/praktische-reisinformatie/paklijst). Zij bieden een kledingpakket aan, die je aan het eind van de reis weer in moet leveren. Maar daarnaast staat er ook een lijst met kleding, die zij adviseren om mee te nemen.
Inekez1
een week geleden
Een gewoon skipak is niet voldoende warm voor de winter in Lapland, zeker niet als je ook excursies buiten gaat doen en helemaal niet als je daarbij niet continu actief in beweging bent. Daarom is het ook heel gebruikelijk dat je extra dikke kleding, speciale warme schoenen en handschoenen in bruikleen krijgt. Bij de ene reisorganisatie heb je die buitenkleding voor je hele reisperiode, bij een ander alleen gedurende de georganiseerde excursies. Let daar op bij het boeken! Onder die extra warme buitenkleding dien je voldoende laagjes thermokleding en warme fleece of wollen kleding te dragen. Wat Annboo zegt: lees het advies van de reisorganisatie zodat wat je meeneemt past bij wat je in bruikleen krijgt. Houd er rekening mee dat je enige tijd moet overbruggen tussen aankomst in Lapland en aantrekken van je kledingpakket. Warme onderkleding, skipak, handschoenen, muts etc heb je dus wel nodig. Skipak kun je ook in NL huren als je dat niet voor 1 reis wil kopen. Of zoek tweedehands.
Thecis
een week geleden
@ronron1212
Ik heb voor de winter een skijack. Heerlijk warm, maar ik ski niet.

Het beste antwoord

Voor de excursies hoef je idd geen extra kleding mee te nemen, je krijgt standaard een warm sneeuwpack laarzen en handschoenen als je op een sneeuwscooter of rendier safari gaat. Verder krijg je ook een pak bij de meeste resorts en hotels (maar ik weet niet zeker of dat overal zo is)

Eigen wintersport kleding is overigens wel handig als je voor een korte wandeling gaat want in een spijkerbroek loop je daar niet veel rond :)
(misschien gewoon ff langs de kringloop winkel daar hangt genoeg)
een week geleden